Counter Strike, patřící mezi nejhranější online hry na světě, se nevyhnutelně potýká s problémem cheatingu. Od prvních verzí, jako je 1.6, přes Source a Global Offensive, až po nejnovější Counter-Strike 2, vždy se našli hráči, kteří se uchylovali k nepoctivým praktikám. S rostoucím počtem hráčů se bohužel zvyšuje i počet těchto podvodníků a je jen otázkou, v jakém časovém intervalu udeří umělá inteligence. O celou problematiku se zajímá například youtuber Sparkles .
Historie a Evoluce Cheatingu
Cheating v CS má dlouhou historii. V počátcích byly cheaty jednoduché – wallhacky, aimboty a podobně. Avšak s časem se staly sofistikovanějšími. S příchodem CS:GO došlo k nečekanému rozšíření cheatingu i mezi hráči vyšších ranků, což bylo dříve neobvyklé. Systémy jako VACnet nebo VACnet Live, které původně vypadaly slibně, čelí novým výzvám, jako je využití hardwarových systémů DMA, které jsou pro anticheat systémy těžko detekovatelné. Velkou říčkou byl také příchod nových tzv. herních myší podporující macro systém, který spadá do kategorie NORECOIL. Základní macro systém přitom stačí aktivovat jen tím, že při prvotním zapnutí programu k danému zařízení zvolíte variantu configu pro FPS hry!
Význam NoRecoil Myší v Counter-Strike 2
Přitom funkce NoRecoil v Counter-Strike 2 je považován za formu cheatingu, protože dává hráčům neoprávněnou výhodu. Je důležité, aby hráči, ale i vývojáři si byli vědomi těchto technologií a pracovali na způsobech, jak předejít jejich zneužití ve hře. Vývojáři hry by měli zvážit implementaci detekčních systémů, které by identifikovaly a zakázaly používání takovýchto myší, aby zajistili férové herní prostředí pro všechny hráče.
Na téma této problematiky jsme vám psali zde: Masivní vlna banů v Counter Strike 2: Škody jdou do milionů
Counter Strike 2: Nová Hra = Staré Problémy
Counter-Strike 2 přináší nové výzvy v boji proti cheaterům. V nedávném rozhovoru s cheaterem, který se podílel na vývoji cheatů pro CS:GO a nyní pro CS2, bylo odhaleno několik alarmujících faktů. Mnoho cheatů z CS:GO je přenášeno do CS2 s vylepšeními. Například exploit “double tap” byl v CS2 transformován na “triple tap”, což umožňuje vystřelit celý zásobník během 100 milisekund. Jedním z největších problémů je “desync“, kdy modely postav ve hře mohou být desynchronizovány až o 60 stupňů, což ztěžuje jejich detekci a zasahování. Tento problém umožňuje cheaterům manipulovat s tím, jak jsou viděni ostatními hráči. Další sofistikované metody zahrnují využití hardwarových systémů DMA, které jsou pro anticheat systémy těžko detekovatelné.
Výzva pro Valve a Komunitu
Je zřejmé, že Valve se snaží bojovat proti cheaterům, ale stále existují mezery, které cheateři využívají. V rozhovoru bylo zmíněno, že Valve by mohlo více využívat zpětnou vazbu od hráčů a analyzovat chování označených cheaterů, aby vylepšili své detekční systémy. Komunita má klíčovou roli v identifikaci a hlášení podezřelého chování, což může pomoci vylepšit anticheat systémy. Podle zdrojů by měla brzy přijít také výpomoc od umělé inteligence, která by měla být brzy použitá. Otázkou však je, zda příchod AI si nechají líbit. Podle rozhovorů se právě cheateři připravují na podobný útok naprogramovaním své vlastní AI, která by naopak zamezovala detekci AntiCheat.
Případová Studie: Sparkles a Cheating
Významným zdrojem informací o cheatingu v CSku je YouTube kanál Sparkles, který se specializuje na odhalování a dokumentování podvodníků. Sparkles poskytuje unikátní pohled na metody a taktiky cheaterů, což pomáhá hráčům i vývojářům lépe porozumět problému.
VACnet a VACnet Live: Naděje a Zklamání!!!
VACnet a jeho pokročilá verze VACnet Live byly považovány za slibné nástroje v boji proti cheaterům. S příchodem nových sofistikovaných HW systémů a nástrojů DMA (Direct Memory Access) se ukázalo, že podvodníci jsou vždy o krok napřed. Tyto metody, manipulující s hardwarovou pamětí počítače, představují novou výzvu pro Valve a jejich detekční systémy. Přitom právě od nové Live verze jsme očekávali mnohem více a rostoucí problematika se připojila i k tzv. Overwatch, komunitní systém pro hlášení cheaterů, je zatížen problémy. Mnoho hráčů ho používá pouze pro získání EXP odměn, což vede k povrchnímu hodnocení případů. Tento přístup znamená, že méně zřejmé případy podvodů často unikají číhající detekci.
Současný Stav Cheatingu
Cheateři využívají různé metody a nástroje, které jsou často podobné těm používaným v původním CS:GO. Například, cheateři mohou manipulovat s herními modely nebo využívat externí triggerboty, které nezasahují přímo do herní paměti, nýbrž jí pouze čtou. Tímto způsobem se vyhýbají detekci. Mezi ty vysoce využívané jsou momentálně například AIMWARE, ANYX, AIMSTAR, UNDETEK a jiné. Aby toho nebylo málo, většina těchto programů jsou v základní verzi zdarma a garantují skoro nulovou detekci. Logicky pokud se hráč nebude chovat jako ……
Etické a Morální Dilema
Cheating v CSku není jen technický problém, ale také etické a morální dilema. Cheateři ničí herní zážitek ostatních hráčů a narušují integritu hry. Je důležité, aby komunita a vývojáři pracovali společně na vytvoření prostředí, kde je fair play normou, a podvodníci jsou efektivně odhaleni a potrestáni.