Věřili byste tomu, že už je to dvacet let, co jsme poprvé vkročili do kůže Gordona Freemana a postavili se Combine ve Městě 17? Half Life 2, legendární střílečka od Valve, která definovala žánr a uchvátila miliony hráčů po celém světě, slaví dvě dekády a oslavy jsou ve velkém stylu! Až do 18. listopadu (19:00 hodin) si můžete tuto pecku přidat na Steamu do své knihovny zcela zdarma. Ano, čtete správně, ZDARMA! A co je ještě lepší? Hra vám v knihovně zůstane navždy! Takže neváhejte, nabijte gravgun a připravte se na pořádný návrat do City 17!
Jak získat Half-Life 2 zdarma?
Je to jednoduché jako facka headcraba! Stačí se přihlásit na svůj Steam účet, najít Half Life 2 a kliknout na “Přidat do knihovny”. Žádné háčky, žádné podmínky. Hra je vaše a můžete si ji užívat, jak dlouho chcete. Ale pozor, tato nabídka platí jen do 18. listopadu, takže neotálejte!
Patch k 20. výročí: Grafika jak víno!
Valve si pro nás k výročí přichystalo nejen hru zdarma, ale i parádní patch, který Half-Life 2 vylepšuje snad ve všech směrech. V první řadě je tu grafika. Vývojáři se pořádně vyřádili a vylepšili textury, stíny, nasvícení i efekty. Voda konečně vypadá jako voda a ne jako modrý gel, stíny jsou detailnější a celkově hra působí mnohem moderněji. Kromě toho patch opravuje i spoustu bugů, které trápily hráče celá léta. Takže se můžete rozloučit s propadáváním textur, zasekáváním se v mapě a dalšími otravnými glitchi.
A to není všechno! Patch přidává i několik nových funkcí, jako je podpora workshopu, integrace komentářů vývojářů a propojení s epizodami Episode One a Episode Two. Takže si můžete stáhnout tuny komunitního obsahu, poslechnout si zajímavosti ze zákulisí vývoje a užít si všechny tři kampaně v jednom balíčku.
Co vše přináší aktualizace
Aktualizace k 20. výročí hry Half Life 2
Oslavte 20 let od vydání kultovního pokračování s kompletní edicí hry, novými vlastnostmi, archivními záběry a vzpomínkovým dokumentem.
Hra Half-Life 2 slaví 20. narozeniny
a tento milník je podle nás ideální příležitostí, jak poděkovat všem hráčům, kteří ji od 16. listopadu 2004 hráli, hrají anebo teprve budou hrát.
Kompletní edice hry
Pro detailní představení všech novinek jsme přichystali speciální stránku, ale tady je stručné shrnutí:
- Propojení s Episode One a Two: Half-Life 2 nově obsahuje kromě základní hry také rozšíření Episode One a Episode Two, která jsou dostupná rovnou z hlavní nabídky. Zároveň od teď platí, že po dohrání jedné kampaně automaticky pokračujete v následující a nemusíte přepínat mezi hrami.
- Komentáře vývojářů: Zatímco epizody dostaly komentáře vývojářů do vínku, základní hra je nikdy neměla. To se dnes mění, protože jsme dali zpět dohromady původní vývojářský tým a s jeho členy nahráli tři a půl hodiny zákulisních komentářů a informací!
- Integrace workshopu: Procházejte, instalujte a hrajte uživatelský obsah pro Half-Life 2, aniž byste museli vypínat hru. Vše potřebné se ukrývá v hlavní nabídce v sekci „Bonusy“.
- Opravy chyb a nové možnosti grafiky: Jednu po druhé jsme opravili chyby s doskakováním textur, chybějícími sprity a nesourodým nasvícením, které se za těch pár let ve hře nastřádaly. A aby toho nebylo málo, přidali jsme několik nových možností nastavení posouvajících Half-Life 2 na grafickou úroveň, která nebyla před dvaceti lety možná.
Ani tentokrát nechybí dokument
Náš dokument k 25. výročí hry Half-Life dopadl tak dobře, že jsme filmaře ze studia Secret Tape pozvali znovu, aby nám pomohli s dokumentem o druhém díle. Ale tentokrát je to příběh nejen o vývoji hry, ale také o tom, jak nám došly peníze, jak jsme byli hacknuti a na internet unikla rozpracovaná verze, jak se s námi soudil náš vlastní vydavatel a jak se zrodila služba Steam. Takže je v něm opravdu všechno!
Jako doplňkové materiály k dokumentu jsme navíc oprášili hromádku starých prezentací z různých fází vývoje hry, takže na stránce výroční aktualizace si můžete přehrát videa z konference SIGGRAPH 2000 a výstav E3 2002 a E3 2003.
Raising the Bar 2.0
Po necelých dvou dekádách od vydání první edice knihy Raising the Bar o vývoji hry Half-Life 2 připravujeme na příští rok její druhou, rozšířenou edici, ve které se můžete těšit na uzavření příběhu vývoje základní hry, dosud nepublikované koncepty z vydaných epizod nebo třeba nápady a experimenty z příprav třetí epizody, jež se nakonec vydání nikdy nedočkala.
Všem z Vás, kteří jste si Half-Life 2 v průběhu uplynulých dvaceti let zahráli, upřímně děkujeme – bez Vás bychom tu dnes nebyli.
A pokud Vás dobrodružství ve Městě 17 a jeho okolí teprve čeká,
ode dneška až do 18. listopadu 19.00 si můžete hru Half-Life 2 zdarma přidat do knihovny
. Přejeme příjemnou zábavu!
Seznam změn a oprav chyb
Nový obsah
- Bylo přidáno 3,5 hodiny komentářů vývojářů, které nahráli členové původního týmu stojícího za hrou Half-Life 2
- Přímo z hlavní nabídky hry Half-Life 2 lze nově spustit její rozšíření Episode One a Episode Two
- Do sekce „Bonusy“ v hlavní nabídce byl přidán dodatek Half-Life 2: Lost Coast
- Byla přidána podpora workshopu služby Steam, takže můžete snadno instalovat komunitní obsah zahrnující plnohodnotné kampaně, nové zbraně a nepřátele, vzhledy uživatelského rozhraní a mnoho dalšího
- Byla integrována podpora časové osy nahrávek ve službě Steam, a s ní související odkazování na specifické herní události a fáze
Vykreslování a grafika
- Byly opraveny problémy, které v závislosti na nastavení způsobovaly, že objekty nebo celé mapy mohly být zářivě jasné, nebo naopak zcela tmavé
- Bylo přidáno bikubické filtrování světelných map produkující hladší stíny. Filtrování je možné povolit nastavením možnosti „Kvalita shaderu“ na „Velmi vysoká“
- Na celé řadě map byly opraveny chybějící detailní sprity trávy
- Byla přidána možnost nastavení „Klasické efekty“, která umožňuje povolení efektů přítomných ve hře při jejím vydání. Tyto efekty lze případně povolit také příkazy „r_classic_blood“ a „r_classic_fire“
- Byla přidána podpora radiální mlhy
- Napříč celou hrou byla upravena odrazivost zrcadlení, aby lépe odpovídala tomu, jak hra vypadala při vydání
- Byly aktualizovány modely kuše a raketometu, aby podporovaly ultraširokoúhlé displeje
- Byla opravena kamera, která se při vysokém nastavení zorného pole mohla prolínat s modely vozidel
- Byly opraveny značky „lambda skrýší“ a jiné spreje, které mizely po vrácení se zpět z následující mapy
- Nově platí, že když je pro možnost nastavení „Kvalita modelů“ vybrána hodnota „Vysoká“, modely vždy používají nejkvalitnější verze a není přepínáno na méně kvalitní
- Režim vyhlazování je nově ve výchozím nastavení „4x MSAA“
- Byl opraven shader zubů, který je na některých GPU vykresloval zcela bílé
Uživatelské rozhraní a možnosti
- Uživatelské rozhraní se nově škáluje a podporuje i vyšší rozlišení
- Spuštěním hry z režimu Big Picture je nově použita verze hlavní nabídky přizpůsobená pro ovladače, která byla původně přidána pro zařízení Steam Deck. Tuto verzi lze také vynutit možností spuštění „-gamepadui“
- Možnost „Vysoký dynamický rozsah (HDR)“ byla přesunuta na hlavní záložku nastavení grafiky
- Režim komentářů lze nově povolit z nabídky „Nová hra“
- Byly opraveny šedivé verze ikon uzamčených achievementů, aby odpovídaly těm použitým ve službě Steam
- Byla vylepšena čitelnost ikon tlačítek ovladačů
- Nápovědy ovládání nově zobrazují pouze ikony standardních předních tlačítek a spouští. Toto chování lze zakázat pomocí convaru „sc_prefer_basic_origin_hints“
- Tam, kde uživatelské rozhraní používalo systémová písma jako Verdana, je od teď používáno nové písmo GorDIN
- Byl přidán nový renderer písem, který zajišťuje konzistentnější vykreslování napříč platformami
- Byly opraveny okraje konkrétních znaků, které byly při povoleném vyhlazování oříznuty
- Byly opraveny animace posuvníků a tlačítek, které používaly invertované barvy
- Byla odstraněna nefunkční možnost nastavení „Efekt ‚bloom‘ (když je k dispozici)“
- Byla přidána podpora pro informační statusy služby Steam
Vstup
- Byla aktualizována výchozí konfigurace rozhraní Steam Input
- Nabídka „Možnosti“ byla rozšířena o záložku „Ovladač“
- Byla přidána možnost určit styl výběru zbraní (tzn. vzhled uživatelského rozhraní) při používání ovladače
- Pomoc s mířením lze nově nastavit odděleně pro klávesnici/myš a ovladač. Také byla přidána hodnota „Vylepšená“, s níž se hra snaží sledovat a zaměřovat nepřátele i při pohybu a ve vozidlech
- Je-li pro přikrčení nastaveno „přepnutí“ (klávesu stačí stisknout a není třeba ji držet), stiskem klávesy pro sprint se nově hráč napřímí
- Ze záložky „Myš“ nabídky „Možnosti“ byly odstraněny staré možnosti související s ovladačem
Hratelnost
- Byla snížena pravděpodobnost toho, že se ptáci zaseknou v mapě
- Bylo opraveno přikrčení vojáků Combine ve scéně s vyražením dveří
- Byli opraveni vojáci Combine, kteří během finále za určitých okolností vůbec nestříleli
- Zvuky a hudba se nově pozastavují společně se hrou
- Byl opraven pád, ke kterému mohlo dojít, když hráč v kanálech příliš ujel vrtulníku
- Byl opraven dr. Breen, který se při určitých vysíláních nedíval do kamery
- Byly opraveny zvuky hladkého tření, které se nepřehrávaly
Obecné změny map
- Napříč všemi mapami her Half-Life 2 a Half-Life 2: Deathmatch bylo aktualizováno HDR nasvícení a tónové mapování
- Pro většinu map bylo navýšeno rozlišení světelných map
- Napříč celou hrou byly upraveny vzdálenosti pro vykreslování, takže detaily a objekty zůstávají viditelné z mnohem větší dálky
- Z většiny map byla odstraněna rovina „Far Z_clip“
- Byly navýšeny vzdálenosti, ve kterých mizí okna a dveře
- Byly opraveny nesrovnalosti nasvícení a detailů celé řady přechodů mezi mapami
- Byla upravena mlha a skyboxy každé mapy, která má na obzoru vodu, aby s ní obzor lépe splýval
- Takřka na každé mapě byly vodní plochy s jednoduchými odrazy nahrazeny plochami odrážejícími vše
- Byla opravena řada případů levitujících objektů napříč celou hrou
- Byly zadělány díry, zarovnány textury a upraveny švy nespočtu přechodových povrchů napříč celou hrou
- Některé stromy v dáli dostaly detailnější modely
- Byly povoleny stíny pro spoustu statických objektů, které je doteď postrádaly
- Ke všem světlům, která je neměla, byly přidány sprity záření
- Bylo opraveno světelné mapování mnoha velkých statických objektů
- Budovy na pozadí, které je postrádaly, byly doplněny o střechy s jednoduchou geometrií
- Do pozadí oblastí, které jsou nyní viditelné vlivem odstranění ohraničující roviny, byla přidána přesunová geometrie
Konkrétní změny map
- Úvodní sekvence byla upravena, aby přesněji odpovídala originálu (a to včetně opraveného zrcadlení v G-Manových očích)
- Byla opravena řada švů textur na zdech vlakového nádraží
- Všechny ploty nyní správně vrhají stíny
- Byly opraveny problémy s nesprávným nastavováním hodnot mlhy při přecházení mezi mapami
- Ze základny osvětlovacího objektu byla odstraněna hodnota emisivity, kvůli které mohl zářit na nesprávných místech
- Byla opravena chyba s Eliho animací nečinnosti během sekvence s teleportem
- Bylo opraveno světelné mapování vagonů v kapitolách „Významný den“ a „Cesta kanály“
- Byla opravena chyba s vykreslováním v kapitole „Cesta kanály“, kvůli které při pohledu podél kolejí vypadávala a zase doskakovala geometrie světa
- Byly zarovnány textury zdí kanálů a trubek, aby v několika oblastech kapitoly „Cesta kanály“ došlo k redukci švů a nesprávného umístění
- Byly přidány a upraveny brushe zdí kanálů v místech, kde viditelně chyběla geometrie mapy
- V tmavších částech kanálů byl upraven jas a dosah okolních světel
- Na několika místech kanálů byly přidány malé mříže, které slouží jako zdroj tlumeného okolního světla
- Byl opraven problém, kvůli kterému nebyl zvuk šplouchnutí správně synchronizován se skokem do vody (týká se rebela Matta v části s manhacky)
- Byla opravena chyba, kvůli které v závislosti na hráčově pozici v kapitole „Vodní překážka“ vypadávaly a zase doskakovaly modely velkých cihlových komínů
- Byly přidány dráty, které chyběly na sloupech několika map v oblasti kanálů
- Bylo opraveno nasvícení a stíny v doku a na stožáru vedení před vstupem do východní Black Mesy
- Do 3D skyboxu poblíž přehrady byly přidány přesunové povrchy a rovina vody (doteď byl obzor řešen pouze jako prostý brush)
- Bylo opraveno nasvícení na kamenech a objektech poblíž a uvnitř hřbitova v Ravenholmu
- Byla opravena chyba, kvůli které se hráči mohli zaseknout na hřbitově, když zavřeli bránu, kterou jim otevřel otec Grigori
- Na všechny mapy na pobřeží v kapitole „Dálnice 17“ byla přidána radiální mlha
- Byly odebrány portály oblastí vedoucí zevnitř řady menších budov podél dálnice 17
- Byl opraven pád, ke kterému došlo, když hráči před vstupem na most zaparkovali buginu na určitých místech
- Byla opravena chyba, kvůli které mohli vortigaunti vypadnout z mapy
- Z vrcholu majáku v kapitole „Vražedné pobřeží“ je nově viditelný prostý 3D skybox reprezentující následující mapu
- Byly opraveny problémy s nasvícením v sekvenci se světlicemi v suterénu věznice Nova Prospekt
- Řadě oken napříč mapami věznice Nova Prospekt byla přidána dodatečná geometrie, takže nově vrhají detailnější stíny
- Byla opravena chyba v sekvenci s teleportem v kapitole „Zápletka“, kvůli které sekvence skončila příliš brzy a Gordon a Alyx bezprizorně stáli na místě, zatímco teleport dosáhl své cílové destinace
- Byla opravena destrukce lávky v kapitole „Nepřítel lidu“, ke které docházelo v nesprávný moment
- Byla opravena kupole budovy, která na vnější straně neměla polygony (kapitola „Následujte Freemana!“)
- Byl opraven letoun, který v kapitole „Následujte Freemana!“ viditelně prolétl skrze kupoli budovy
- Byl opraven Barney, který v kapitole „Následujte Freemana!“ mohl zůstat na předchozí mapě nebo příliš brzy otravoval hráče s tím, aby hodili granát
- Bylo vylepšeno rozlišení textury, která je během finále viditelná v portálu
- Všechny mapy na pozadí hlavní nabídky mají nově svoji zvukovou paletu
- Byly ztmaveny části skyboxů, které vychází za logo hry, aby byla zajištěna jeho lepší čitelnost
- Mapy na pozadí hlavní nabídky byly pro zajištění podpory ultraširokoúhlých displejů rozšířeny o části geometrie
- Byl přidán kouř na mapy na pozadí hlavní nabídky korespondující s kapitolami „Do Ravenholmu nechodíme…“ a „Následujte Freemana!“
- Byla opravena chyba, kvůli které bylo možné na mapě na pozadí hlavní nabídky s Citadelou slyšet zvuk zlomení nohou
Opravy hry Half-Life 2: Deathmatch
- Byl opraven výběr modelu hráče v nabídce „Možnosti“
- Byla opravena mina (resp. zbraň V.L.U.M), kterou nebylo možné odpálit, pokud hráč stál příliš blízko u zdi
- Bylo opraveno kývání samopalu při pohledu z první osoby
- Byl opraven problém s „jojováním“ granátů za pomoci gravitační zbraně, kvůli kterému mohl někdy spadnout server (nebo minimálně došlo k odpojení hráče)
- Byly přidány chybějící zvukové efekty gravitační zbraně
- Byly opraveny postavy, které při změně zbraní v rámci skákání nebo pohybu přehrávaly chybějící animaci
- Byly opraveny zbraně, které nemusely být vidět, když hráč získal jinou zbraň stejné třídy
Opravy map hry Half-Life 2: Deathmatch
- Na mnoha mapách byl navýšen počet míst pro respawn hráčů
- Bylo opraveno rozmístění objektů, které dávaly hráčům možnost vyskočit ven z mapy
- Byly opraveny levitující objekty na mapě dm_runoff
- Byl opraven portál oblasti na bezpečnostních dveřích na mapě dm_runoff, který způsoboval, že po zavření dveří přestala být vykreslována mapa
- Byla přidána dodatečná geometrie na spoustu map, kde hráči mohou vidět mimo herní plochu
- Bylo opraveno několik oblastí, kde hráči mohli vidět ven z mapy (kde nic nebylo)
- Modré barely na mapě dm_resistance byly přesunuty, aby je už nebylo možné sebrat gravitační zbraní skrze dveře s pletivem
Různé změny
- Byla vylepšena kvalita úvodního videa s logem společnosti Valve
- Bylo opraveno přehrávání potitulkové scény na konci hry Episode One a úvodního videa hry Episode Two
- Achievementy her Episode One a Two byly přidány do hry Half-Life 2. Aby Vám byly odemčeny již dokončené achievementy, hra se při spouštění pokusí získat data od samostatně nainstalovaných epizod
- Hammer: Na jiných než přesunových površích jsou nově zobrazovány detailní náhledy spritů
- Hammer: Byla opravena chyba, kvůli které osiřelé entity přidávaly s každým načtením mapy další data
- Hammer: Byla opravena možnost vykreslovat cubemapy
- Hammer: Byla navýšena řada omezení pro data ve formátu BSP. Modely: 1 024 –> 2 048; Brushe: 8 192 –> 16 384; TexInfo: 12 288 –> 16 384; TexData: 2 048 –> 8 096; DispInfo: 2 048 –> 8096
- Byl přidán convar „save_transition_music“, který umožňuje, aby streamovaná hudba hrála i při přecházení mezi mapami
- Byly aktualizovány lokalizační soubory
- Byly provedeny různé opravy zabezpečení
Poznámky
- Předchozí verze hry byla archivována ve veřejně dostupné beta verzi nazvané „steam_legacy – Pre-20th Anniversary Build“ („steam_legacy – build před 20. výročím“). Pokud nějaká modifikace nebo vlastnost nefunguje, jak by měla, využijte tento archivovaný build, dokud nebude problém vyřešen na výchozí větvi
- Vzhledem k tomu, že hry Episode One, Episode Two a Lost Coast jsou nově součástí základní hry Half-Life 2, bude snížena jejich viditelnost v obchodě služby Steam. Samotné oddělené aplikace však zůstanou dostupné jako „nástroje“, aby byla i nadále zajištěna funkčnost komunitních projektů, které je vyžadují
Half-Life 2 RTX ON: Budoucnost je tady!
A aby toho nebylo málo, brzy se dočkáme i modu Half-Life 2 RTX ON, který do hry přidá ray tracing a další moderní technologie. Město 17 se tak rozzáří v novém světle a my se můžeme těšit na ještě realističtější a dechberoucí vizuální zážitek. Datum vydání zatím není oficiálně potvrzené, ale už teď je jasné, že to bude pecka!
Ztracená epizoda: Half-Life 2: Episode 3
V dokumentu k 20. výročí Half-Life 2 Valve poprvé ukázalo záběry z nikdy nevydané Episode 3! David Speyrer, jeden z vývojářů, prozradil, že na třetí epizodě pracovali asi půl roku, než se přesunuli k vývoji Left 4 Dead. Je sice škoda, že jsme se nikdy nedočkali zakončení příběhu Gordona Freemana, ale na druhou stranu jsme díky tomu dostali další skvělou hru.
A co vy, fanoušci Half-Life? Mrzí vás, že Episode 3 nikdy nevyšla? Nezoufejte! Můžete si zahrát fanouškovský projekt Project Borealis, který se snaží oživit ztracenou epizodu. Vzniká v Unreal Engine 5 a podílí se na něm desítky nadšených vývojářů z celého světa. Mrkněte na nový trailer a sami uvidíte, že to vypadá skvěle!
Záchraná mise v podání fanouškovského projektu Project Borealis
Zrušení Half-Life 2: Episode Three zanechalo v srdcích mnoha fanoušků prázdnotu. Naštěstí se skupina nadšených vývojářů rozhodla vzít osud do vlastních rukou a vytvořit Project Borealis – ambiciózní fanouškovský projekt, který se snaží oživit ztracenou epizodu.
Project Borealis staví na základech uniklého scénáře Episode Three a slibuje věrné, ale zároveň moderní ztvárnění Half-Life univerza. Hra běží na Unreal Engine 5, což zaručuje dechberoucí grafiku a efekty.
Vývojáři pravidelně informují o pokroku na svém webu a YouTube kanálu, kde sdílejí screenshoty, videa a informace o hratelnosti. Project Borealis je stále ve vývoji, ale už teď vypadá slibně a dává fanouškům Half-Life naději na důstojné zakončení příběhu Gordona Freemana.
Závěr: Návrat do City 17 se vyplatí!
Half-Life 2 je i po 20 letech herní legendou, která si zaslouží vaši pozornost. A teď, když je zdarma, nemáte jediný důvod si ji nezahrát (nebo si ji alespoň nepřidat do knihovny). Tak na co ještě čekáte? Stáhněte si ji, vyzkoušejte nový patch a těšte se na RTX mod!