Zlaté časy Counter-Striku 1.6, legendární mapy jako Dust2 či Nuke, hodiny strávené na LAN párty… Kdo by si na to nevzpomněl? Ačkoliv dnes žebříčkům na Steamu kraluje Counter-Strike 2, pro mnohé nostalgiky zůstává verze 1.6 nepřekonanou ikonou. A právě pro ně (a pro všechny, kteří chtějí zažít kus herní historie v moderním kabátě) se chystá velká věc – CS Legacy, ambiciózní fanouškovský remake legendární “jedna-šestky”! A co víc, po letech vývoje a nedávných peripetiích s Valve hra konečně dostala zelenou a míří do předběžného přístupu na Steamu už letos v roce 2025.
CS Legacy
Za projektem stojí fanouškovský tým nadšenců CSPromod Dev Team, částečně navazující na snahy komunity kolem staršího projektu CSPromod. CSL ale není jen obyčejná modifikace, nýbrž samostatně plněhodnotná hra běžící na Source Enginu. Vývojáří s etaké mohou pochlubit tím, že je postavena od základů na vlastním kódu a s vlastními, na míru vytvořenými assety. Cílem není jen zkopírovat 1.6, ale oživit její klasickou atmosféru a hratelnost s využitím modernějších technologií, včetně vylepšených textur, stínů, nasvícení a vlastních rendererů a shaderů. Jak říkají sami tvůrci: “Po vzrušující transformaci Global Offensive na CS2 jsme chtěli přinést klasický Counter-Strike zpět k životu, a to víc než kdy jindy.“ První trailery ukazují, že se jim daří zachytit ikonické momenty, zvuky a animace, které fanoušci tak milovali.
Cesta nového CS Legacy byla trnitá a téměř osmiletá. Projekt, původně známý pod názvem Classic Offensive, prošel systémem Steam Greenlight již v roce 2017. Vývoj usilovně pokračoval až do letošního ledna, kdy přišel ledový šok – automatizovaný email od podpory Steamu oznámil, že hra nebude na platformu uvedena, a to bez udání důvodu. Nastaly týdny nejistoty a dohadů s Valve. Nakonec však přišla úleva – Valve uznalo, že projekt splňuje podmínky, a dalo mu zelenou pod novým názvem CS Legacy.
V rámci předběžného přístupu, který by měl na Steamu odstartovat ještě letos, se můžeme těšit na legendární mapy, které definovaly éru 1.6: Dust2, Nuke, Train, Poolday a Aim_map. Vývojáři také nabízejí možnost podpořit projekt na Patreonu, kde předplatitelé získají různé odměny, od přístupu na Discord až po potenciální Steam klíč a fyzické bonusy.
I přes současné svolení od Valve ale otazníky stále visí. Valve je známé svou nevyzpytatelností ohledně fanouškovských projektů – zatímco legendární remake Half-Life s názvem Black Mesa na Steamu uspěl, jiné projekty (včetně zmíněného Classic Offensive, jehož původní podoba byla před lety zablokována). Zda nový Remake potká šťastnější osud a skutečně se stane plnohodnotnou alternativou pro milovníky klasiky, ukáže až čas. My v redakci ale držíme palce a těšíme se, až si tuhle vzkříšenou legendu budeme moci zahrát!
CSPromod vyšel původně v roce 2007
Kořeny projektu CS Legacy sahají hlouběji, než by se na první pohled mohlo zdát, a to až do roku 2007, kdy vznikla ambiciózní modifikace CSPromod. Tento komunitou poháněný projekt si kladl za cíl přenést milovanou, hardcore hratelnost a specifickou atmosféru Counter-Striku 1.6 na tehdy modernější Source Engine. V době, kdy hráči řešili přechod na Counter-Strike: Source a později na Global Offensive, se CSPromod snažil nabídnout alternativu, která by zachovala esenci “jedna-šestky”, na kterou mnozí nedali dopustit.
Jak dokládá i stále aktivní stránka projektu na ModDB, vývoj CSPromod byl dlouhý, prošel několika veřejnými beta verzemi a stály za ním i známé osobnosti tehdejší esportové scény. Navzdory velkému úsilí a značným nadějím komunity však CSPromod nikdy nedosáhl plnohodnotného vydání ve verzi 1.0 a jeho vývoj postupně utichl. Právě na tuto snahu a nesplněný sen nyní CS Legacy navazuje, přičemž někteří z jeho tvůrců se na původním CSPromod podíleli, a snaží se konečně dotáhnout původní vizi do konce – tentokrát už ne jako modifikace, ale jako plnohodnotná, samostatná hra.
Download CSPromod BETA 1.10 .exe format – ModDB