Alienware– Pamatujete si na ty časy, kdy každý nový kousek hardwaru dokázal vyvolat doslova mrazení v zádech a pocit, že se díváme do budoucnosti? Pro mě, a věřím, že i pro mnohé z vás, byl jedním z takových momentů rok 2008 a veletrh CES v Las Vegas. Právě tam, uprostřed záplavy tehdejších technologických novinek, zazářil jeden exponát tak jasně, že zastínil téměř vše ostatní – ultraširoký, zakřivený monitor od Alienware. A víte co? Dnes mi jeden z našich věrných čtenářů poslal fotografii tohoto monitoru s dotazem, zda si na něj pamatuji. A jak bych mohl zapomenout!
Původně jsem si při pohledu na ten snímek myslel, že jde o nějaký moderní AI render, nějakou futuristickou vizi. Ale pak to přišlo. Záblesk vzpomínky. Ta malá, lehce rozmazaná fotografie, kterou jsem měl jako kluk vystřiženou z nějakého časopisu a přilepenou na svém stařičkém CRT monitoru. Byl to můj hardwarový sen, můj cíl. Tehdy jsem si přísahal, že až budu velký a budu si vydělávat vlastní peníze, přesně takovýhle monitor si pořídím. Svět technologií se od té doby posunul o světelné roky, ale ten pocit úžasu a touhy zůstal.
Zjevení z jiné galaxie: Alienware a jeho zakřivená vize
Vraťme se ale do roku 2008. Smartphony byly teprve v plenkách, sociální sítě začínaly nabírat na síle a pojem “ultrawide” v kontextu monitorů zněl spíše jako popis vesmírné lodi než něčeho, co byste si mohli reálně postavit na stůl. A přece, Alienware, tehdy už synonymum pro nekompromisní herní výkon a futuristický design, přišel s něčím, co předběhlo dobu o několik koňských délek.
Představte si to vzrušení. Na stánku Dellu (pod který Alienware v té době už patřil) se skvěl impozantní zakřivený displej s úhlopříčkou blížící se magickým 49 palcům. Rozlišení? Ohromujících (na tehdejší dobu pro takovou plochu) 2880×900 pixelů (některé zdroje uváděly i mírně odlišné 2280×900, zřejmě existovalo více prototypů či způsobů měření). A teď se podržte – téměř neuvěřitelná, až mimozemská doba odezvy 0,02 milisekundy! To vše zabalené do agresivního, typicky “alienwarovského” designu, který sliboval naprosto pohlcující herní zážitek. Bylo to jako nahlédnout do křišťálové koule herní budoucnosti.
Zatímco většina z nás tehdy stále spoléhala na monitory s poměrem stran 4:3, nebo pomalu a nesměle přecházela na širokoúhlé 16:10, Alienware přišel s vizí panoramatického zobrazení, které vás mělo doslova vtáhnout do děje hry. Diskuzní fóra bzučela nadšením, herní magazíny (včetně těch tištěných, které tehdy ještě hrály prim) přinášely první dojmy a fotografie a každý si kladl otázku: “Je tohle opravdu budoucnost hraní?”
Technologie za oponou: Více než jen LCD
Co bylo na tomto monitoru ještě fascinující, byla použitá technologie. Nešlo totiž o klasický LCD panel, jak bychom možná dnes očekávali. Tento kolos byl ve skutečnosti hlubší, než by se z propagačních obrázků mohlo zdát – zadní část se táhla dobrých 30 centimetrů dozadu. Důvod? Alienware použil DLP (Digital Light Processing) technologii, konkrétně tři samostatné DLP čipy (některé zdroje spekulovaly až o čtyřech), které promítaly obraz na zakřivenou plochu. Výsledkem byl překvapivě čistý obraz bez výrazného zkreslení na okrajích, což byl u takto širokých a zakřivených ploch velký technologický oříšek. Pamatuji si, jak někteří redaktoři na CESu nejprve hádali, že jde o nějakou pokročilou CRT technologii, než jim zástupce Alienware (nebo spíše malý štítek s logem DLP) prozradil pravdu. Tento “slepenec” dvou WXGA+ (1440×900) obrazů byl na svou dobu skutečně revoluční.
Hardware, který krmil bestii: Éra GeForce 8800, Core 2 Quad a Radeonů HD 4800
Samozřejmě, takové monstrum vyžadovalo i odpovídající “krmivo”. Abyste si na rozlišení 2880×900 mohli plynule zahrát tehdejší grafické pecky, jako byl například nechvalně proslulý Crysis (který na stánku Alienware skutečně běžel v benchmarku s cca 80 FPS, pravděpodobně na střední detaily), potřebovali jste absolutní špičku tehdejšího hardwaru. Rok 2008 byl na hardwarové novinky neobyčejně bohatý, i když se možná nedočkal tak jednoznačných “trháků” jako procesory Core 2 nebo GeForce 8800 GTX o dva roky dříve.
Vzpomeňme si na tu dobu. Královnami grafických karet byly jednoznačně karty od NVIDIE, zejména legendární řada GeForce 8800 (GT, GTS, GTX, Ultra) a její nástupci z řady GeForce 9800 (GTX, GX2). Kdo měl jednu z těchto karet, ten byl král. Nvidia tehdy také šokovala cenou a výkonem GeForce 9600 GT, která i přes papírově slabší parametry nabídla skvělý poměr cena/výkon a donutila konkurenci zlevňovat. Start nové generace v podobě GeForce GTX 260 a 280 byl sice zpočátku trochu rozpačitý (výkonem nepřekonaly dvoučipovou 9800 GX2 tak drtivě, jak se čekalo), ale Nvidia se snažila dotáhnout i poměrem výkon/cena.
AMD (tehdy ještě často vnímáno pod značkou ATI) kontrovalo svými Radeony řady HD 3800 a především pak velmi úspěšnými a cenově agresivními Radeony HD 4850 a 4870. Tyto karty dokázaly výkonem konkurovat i dražším modelům od Nvidie a donutily ji k rychlému zlevňování. Byl to skutečný konkurenční boj, z něhož těžil hlavně hráč.
A co procesory? Tam dominoval Intel se svými vícejádrovými procesory Core 2 Quad (např. legendární Q6600) a Core 2 Extreme. Na podzim 2008 pak přišla nová generace Core i7 (architektura Nehalem), která sice přinesla skvělý výkon, ale kvůli vysokým cenám procesorů, nových základních desek s čipsetem X58 a dražších pamětí DDR3 byla zpočátku spíše pro nadšence. AMD se snažilo konkurovat svými prvními čtyřjádrovými procesory Phenom X4 (později s opravenou revizí B3 bez TLB bugu) a zajímavými tříjádrovými Phenom X3, které mohly v některých aplikacích nabídnout lepší výkon než dvoujádra od Intelu za podobnou cenu.
Nesmíme zapomenout ani na fenomén netbooků (MSI Wind, Asus Eee PC) poháněných procesory Intel Atom, které sice pro hraní na Alienware monstru nebyly, ale definovaly velkou část hardwarového trhu roku 2008. A v oblasti integrovaných grafik zazářil čipset AMD 780G, který umožnil postavit levné HTPC schopné rozjet i starší hry.
Alienware na CESu samozřejmě prezentoval svůj ultraširoký monitor ve spojení s jednou ze svých nabušených herních sestav. Ačkoliv přesné specifikace té konkrétní sestavy si už dnes nevybavím, určitě šlo o to nejlepší, co tehdejší trh nabízel – pravděpodobně nějaký Core 2 Extreme nebo raný Core i7, spárovaný s nejvýkonnější GeForce nebo duálním řešením. Dell, pod který Alienware spadal, tehdy také představoval zajímavé herní PC, například XPS 630, které cílilo na hráče nechtějící si stavět PC sami a nabízelo atraktivní design a solidní výkon za (relativně) přijatelnější cenu než high-endové stroje od Alienware.
Výzvy a odkaz: Předzvěst moderní éry
I přes veškeré nadšení a technologickou vyspělost se tento konkrétní ultraširoký monitor od Alienware nestal masově rozšířeným produktem. Cena byla astronomická (spekulovalo se o částkách přesahujících 3000-4000 dolarů, možná i více) a dalším velkým otazníkem byla podpora her. Už tehdy bylo problematické dosáhnout správného poměru stran a zorného pole (FOV) u některých her i na běžnějších širokoúhlých monitorech. Představa, jak by si vývojáři poradili s rozlišením 2880×900 a tak extrémním poměrem stran, byla pro mnohé noční můrou. Hrozilo, že by obraz byl nepříjemně roztažený nebo by FOV neodpovídalo tomu, co hráč vidí. Někteří recenzenti dokonce naznačovali, že takový monitor je spíše pro specifické situace, jako jsou působivé produktové demonstrace, než pro běžné hraní.
Přesto všechno byl tento monitor průkopnickým počinem. Byl to odvážný krok, který ukázal směr, jakým se bude ubírat vývoj zobrazovacích technologií pro hráče. Myšlenka pohlcujícího, panoramatického zobrazení, která tehdy zněla jako sci-fi, je dnes díky moderním ultraširokým a super-ultraširokým monitorům s vysokou obnovovací frekvencí a technologiemi jako G-Sync či FreeSync naprosto běžnou součástí herních sestav.
Nostalgická vzpomínka na splněný sen (alespoň ten dětský)
Dnes, když se dívám na svůj moderní ultraširoký monitor, si občas vzpomenu na tu malou, zažloutlou fotografii přilepenou na mém starém CRT. Ten sen se mi vlastně splnil, i když v trochu jiné podobě a o mnoho let později. A i když jsem si ten konkrétní Alienware zázrak z roku 2008 nikdy nekoupil (a kdo ví, jestli se vůbec kdy dostal do běžného prodeje ve větším množství, nebo zůstal spíše technologickým demem), jeho odkaz žije dál. V každém zakřiveném panelu, v každém pixelu navíc, který nám dnes zpříjemňuje práci i zábavu, je kousek té odvahy, vize a technologického nadšení, které Alienware tehdy na CESu představil světu.
Byla to krásná, trochu naivní, ale hlavně neuvěřitelně vzrušující doba. Doba, kdy každý nový technologický veletrh mohl přinést něco, co nám doslova vyrazí dech. A tenhle kousek od Alienware byl přesně takový – nostalgická vzpomínka na budoucnost, která se nakonec, alespoň v principu, stala naší přítomností. Jsem rád, že jsem u toho, alespoň jako snící kluk s obrázkem na monitoru, mohl být!