Druhý trailer na GTA 6 nám opět ukázal, proč je tato hra nejočekávanějším titulem dekády. Neony Vice City se odrážejí od nablýskaných bouráků, svět pulzuje životem a detaily, jako jsou bublinky u piva, které jen podtrhují neuvěřitelnou míru propracovanosti, na kterou Rockstar Games cílí. Jenže s každým dalším záběrem sílí i otázka, která nedá spát milionům hráčů: Jak tohle monstrum vlastně poběží na našich konzolích? Budeme si moci užít krásy Leonidy v plynulých 60 snímcích za sekundu, nebo se budeme muset smířit s filmovějšími, ale méně responzivními 30 FPS, jak naznačují některé spekulace? A jakou roli v tom sehrají moderní AI technologie jako PSSR od Sony nebo FSR od AMD?
Hlas z minulosti Rockstaru a realita trailerů: 30 FPS jako základ GTA 6?
Spekulace o tom, že by GTA 6 mohlo na konzolích PlayStation 5 a Xbox Series X v den vydání běžet primárně ve 30 FPS, nejsou jen planými řečmi. Olej do ohně přilil Mike York, bývalý animátor Rockstar Games (pracoval na GTA 5 a RDR 2), který v (nyní již smazaném) podcastu uvedl, že studio podle jeho názoru bude na konzolích cílit na stabilních a uzamčených 30 FPS. Důvodem má být enormní náročnost hry na procesor kvůli rozsáhlosti světa, množství NPC postav, pokročilé umělé inteligenci a komplexní fyzice. Rockstar prý vždy upřednostní maximální vizuální kvalitu a komplexnost světa před vyšším frameratem, alespoň při launchi.
Tuto teorii částečně podporuje i fakt, že druhý trailer byl podle dostupných informací natočen přímo na konzoli PlayStation 5 a běží právě ve 30 FPS. Ačkoliv je běžné, že trailery jsou renderovány ve filmovějších 25-30 FPS, u ingame záběrů to může být indikace cílového výkonu. York nicméně naznačil, že 60 FPS by mohlo být dosažitelných později, s příchodem PC verze a díky budoucím optimalizacím či novým technologiím.
Konzole současnosti a jejich triumfy: Jak si poradí s ambicemi GTA 6?
Než se ponoříme do role AI, která nejspíš hře GTA 6 prospěje, připomeňme si, co vlastně současné konzole nabízejí. Jak PlayStation 5, tak Xbox Series X jsou i několik let po svém vydání (konec roku 2020) stále velmi výkonné stroje. Obě spoléhají na osmijádrové procesory architektury AMD Zen 2 a grafická jádra AMD RDNA 2. Xbox Series X má na papíře mírně vyšší hrubý grafický výkon (cca 12 TFLOPS vs. 10,3 TFLOPS u PS5) a o něco rychlejší CPU. Obě konzole disponují 16 GB GDDR6 RAM a klíčovými ultrarychlými NVMe SSD disky, které jsou zásadní pro streamování obrovských světů bez viditelných načítacích časů u GTA 6.
Spása jménem AI? PSSR, FSR a budoucnost plynulého hraní
A právě zde vstupují do hry nové technologie a AI upscaling, které by mohly být klíčem k dosažení vyšších snímkových frekvencí bez drastických kompromisů ve vizuální kvalitě.
- PlayStation 5 Pro a PSSR: Velkou nadějí pro majitele PlayStationu je (stále oficiálně nepotvrzená, ale silně spekulovaná) PlayStation 5 Pro. Ta by měla nabídnout výrazně vyšší výkon (odhady hovoří až o 45% nárůstu) a především novou, proprietární technologii PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR). Jedná se o vlastní AI upscaling řešení od Sony, které by mělo fungovat podobně jako DLSS od NVIDIE nebo FSR od AMD. PSSR by mohlo umožnit renderovat hru v nižším nativním rozlišení a následně ji pomocí AI inteligentně “dopočítat” do vyššího cílového rozlišení (např. 4K), čímž by se ušetřil výkon pro dosažení stabilnějších 60 FPS. Spekuluje se dokonce o podpoře AI-based Frame Generation (generování mezisnímků pomocí neuronové sítě), což by mohlo framerate ještě výrazněji navýšit. Pokud PS5 Pro skutečně dorazí před vydáním GTA VI, mohla by být pro náročné hráče na PlayStationu tou nejlepší volbou.
Playstation 5
Díky konzoli PlayStation 5 Pro mohou špičkoví herní vývojáři vylepšit své hry o úžasné funkce, jako jsou pokročilá technologie Ray Tracing, mimořádná ostrost obrazu na televizorech s rozlišením 4K a vysoká snímková frekvence. To znamená, že hry pro konzoli PS5 můžete hrát v dosud nejlepší grafice, jaká kdy byla na konzolích PlayStation k vidění.
- Xbox Series X a AMD FSR3/FSR4: Xbox Series X se spoléhá na technologie od AMD, konkrétně na FidelityFX Super Resolution (FSR). Aktuální verze FSR 3 již nabízí funkci generování snímků (Fluid Motion Frames), podobně jako DLSS 3. Je velmi pravděpodobné, že do vydání GTA 6 bude k dispozici ještě pokročilejší verze, možná FSR 4, která by mohla přinést další vylepšení v kvalitě obrazu a plynulosti. I na Xboxu by tak AI dopočítávání snímků mohlo pomoci dosáhnout kýžených 60 FPS, i když výsledek bude záviset na kvalitě implementace ze strany Rockstaru a schopnostech FSR.
- Xbox Series S: Nejslabší z trojice, Xbox Series S, bude mít s GTA 6 pravděpodobně největší práci. Očekává se, že hra na této konzoli poběží ve 30 FPS s výraznějšími kompromisy v rozlišení a grafických detailech. I zde by však mohla technologie FSR pomoci alespoň k udržení stabilního frameratu.
Microsoft Xbox Series X
erní konzole od společnosti Microsoft přináší skvělou zprávu pro fanoušky konzolového hraní. Microsoft Xbox Series X je optimalizována pro nastupující generaci her, ale zároveň je zajištěna zpětná kompatibilita s tisícovkami oblíbených her napříč čtyřmi generacemi starších konzolí. Vychutnejte si významné zkrácení načítání, vylepšenou grafiku v rozlišení 4K a vysokou frekvenci až 120 snímků za sekundu. Fanoušci kvalitního hraní se mohou těšit na podporu Ray Tracingu a 3D technologii prostorového zvuku. Xbox Series X navíc disponuje slotem pro rozšíření vnitřní paměti pomocí SSD.
PC hráči si počkají, ale dostanou maximum
A co PC hráči? Ti si na GTA 6 tradičně počkají déle – Rockstar obvykle vydává PC verze s odstupem jednoho až dvou let po konzolovém launchi. Až však PC verze dorazí, bude to s největší pravděpodobností ta nejlepší možná verze, která naplno využije potenciál nejnovějších grafických karet a procesorů a nabídne široké možnosti nastavení, včetně neomezeného frameratu pro ty s nejvýkonnějšími sestavami. Pokud máte například PC s RTX 3060/3070, Ryzen 5 5600X a 16 GB RAM, mohli byste teoreticky dosáhnout podobného výkonu jako základní PS5, ale s lepší optimalizací na konzolích je to vždy trochu sázka do loterie. Navíc, jak video správně upozorňuje, GTA 6 bude pravděpodobně extrémně náročné na procesor.
Grafické Karty
Závěrem: kvalita především, ale AI dává naději
Je téměř jisté, že Rockstar Games upřednostní kvalitu a stabilitu herního zážitku před honbou za co nejvyšším číslem FPS na úkor vizuální stránky či rozsahu světa. Pokud to bude znamenat 30 FPS na základních konzolích PS5 a Xbox Series X v den vydání, mnozí hráči to pravděpodobně akceptují, pokud hra nabídne slibovanou úroveň detailů a pohlcení. Technologie jako PSSR a FSR však dávají reálnou naději, že se v budoucnu (nebo na výkonnějších revizích konzolí jako PS5 Pro) dočkáme i plynulejšího 60 FPS zážitku, aniž by se muselo příliš ustupovat z vizuálních ambicí. Ať už to dopadne jakkoliv, čekání na květen 2026 bude ještě dlouhé a plné dalších spekulací a analýz.
[herni_karta title="GTA VI" image="https://rajhrace.cz/wp-content/uploads/2025/05/gta-6-trailer-2-860x484.webp" karta_hry_url="https://rajhrace.cz/gta-vi/" critic_rating="" genres="Otevřený svět, Akční, Adventura" systems_icons="ps5,xbox" datum_vydani="26. 5. 2026" vydavatel="Rockstar Games, Rockstar Games, Inc." vyvojar="Rockstar Games" engine="RAGE 9" multiplayer="ANO" cz_lokalizace_text="EN" oficialni_web_url="https://www.rockstargames.com/VI" store1_platform="steam" store1_url="" store2_platform="playstation" store2_url="" store3_platform="xbox" store3_url="" ]