Dvanáct let. Tak dlouho fanoušci jedné z nejkomplexnějších a nejmilovanějších grand strategy sérií čekali na plnohodnotného nástupce. 8. května 2025 se konečně dočkali. Společnost Paradox Interactive během speciálního živého streamu oficiálně odhalila Europa Universalis V, titul, který má ambice nejen navázat na odkaz svých předchůdců, ale i posunout hranice celého žánru. Za vývojem stojí nově zformované studio Paradox Tinto, které na hře pracovalo pod kódovým označením “Caesar”.
Po měsících, kdy vývojáři z Paradox Tinto lákali komunitu prostřednictvím série deníčků “Tinto Talks” a sbírali zpětnou vazbu na různé herní koncepty pro EU5, jsme se konečně dočkali konkrétních obrysů. Ačkoliv klasické pilíře série – propracovaná diplomacie, komplexní ekonomika a detailní systém válčení – zůstávají, v Europa Universalis V mají dosáhnout nové úrovně dynamiky a vzájemné provázanosti. Tou skutečně revoluční novinkou, která má definovat pátý díl, je však systém živoucí populace.
Zapomeňte na abstraktní čísla reprezentující obyvatelstvo. V EU5 bude každý region obýván populací s vlastními potřebami, touhami, kulturou, náboženstvím a sociální třídou. Tyto dynamické skupiny obyvatel budou aktivně reagovat na vaše vládnutí, ekonomickou situaci i politické události. Vaším úkolem tak nebude jen expandovat a válčit, ale také se starat o blaho (nebo naopak tvrdé potlačování) svých poddaných. Spokojená a prosperující populace bude motorem vašeho impéria, zatímco zanedbávané či utlačované skupiny mohou vést k vnitřním nepokojům, vzpourám a dokonce i k rozpadu říše. Tento prvek slibuje zcela novou vrstvu strategického rozhodování a nepředvídatelných výzev.
Ačkoliv je hra stále ve vývoji, někteří tvůrci obsahu již měli možnost nahlédnout pod pokličku a jejich první postřehy jsou více než zajímavé. Například známý stratég a YouTuber Laith se nechal slyšet, že Europa Universalis V působí spíše jako zcela nový titul než pouhá evoluce svého předchůdce. Zdůrazňuje především posun směrem k výraznějšímu narativnímu prožitku a “příběhovosti”, což může připomínat přístup známý ze sesterské série Crusader Kings. To by mohlo znamenat hlubší zapojení hráče do osudů jednotlivých postav a národů. Potěšující je i jeho zmínka o tom, že hra by měla nabízet více cest k záchraně i z zdánlivě ztracených pozic – prohraná válka tak nemusí automaticky znamenat konečnou. Na druhou stranu, Laith naznačuje i možné pomalejší, rozvážnější tempo hry, což by mohlo být pro hráče zvyklé na často hektický spád EU4 zpočátku překvapením a vyžadovat odlišný strategický přístup.
Europa Universalis V je v tuto chvíli potvrzena jako PC exkluzivita a její stránka je již aktivní na platformě Steam. Přesné datum vydání zatím nebylo oznámeno, ale s ohledem na fázi vývoje a probíhající prezentace se dá opatrně odhadovat, že bychom se hry mohli dočkat v horizontu jednoho až dvou let. O případných konzolových verzích se prozatím nemluvilo.
Pro české a slovenské fanoušky je zde také paprsek naděje ohledně lokalizace. Ačkoliv oficiální český překlad nebývá u her od Paradoxu standardem hned při vydání, velmi aktivní a talentovaná komunita sdružená kolem projektu “Paradox Češtiny“ má na svém kontě lokalizace mnoha předchozích titulů tohoto švédského giganta. Je tedy vysoce pravděpodobné, že se krátce po vydání Europa Universalis V pustí i do jejího překladu.
Odhalení Europa Universalis V je bezpochyby jednou z nejvýznamnějších událostí pro komunitu strategických her za poslední roky. Slibované inovace, v čele s dynamickou simulací populace, mají potenciál nejen oživit legendární sérii, ale i posunout celý žánr grand strategy zase o kus dál. Budeme další vývoj bedlivě sledovat a o všech novinkách vás informovat.
Přihlaste se ke svému účtu